Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Sursa foto: www.101stiri.ro-Victor PAVEL
Arta pe care Victor Pavel o realizează se înscrie (păstrând proporţiile) în ceea ce arta jumătăţii de secol XX, iniţiate de americanii Barry, Weiner, Hubler și Kosuth, au denumit-o arta conceptuală.
Arta semnificaţiei şi a gândirii, arta conceptuală este o reacţie împotriva estetizării expresiei plastice şi se apropie, sub aspectul interpretării, de domeniile filosofiei şi lingvisticii. Abstractizantă şi conceptualizată, această artă elimină stadiile intermediare elementare de creaţie şi se ridică pe un strat superior de vibraţie a conştiinţei şi a gândirii. Nedesprinsă total de suportul concret, această artă propune imagini ce se pot recompune undeva în profunzimile imaginaţiei şi memoriei afective a privitorului.
Uneori imaginea este însoţită de text, aceasta ca semn grafic convertit în semn plastic este conţinut în însăşi ţesătura lucrării. Abstracţia, în cazul picturii lui Victor Pavel, nu este o lipsă de rigoare sau o evadare în tehnicism pur, ea exprimă o autocenzură şi o sublimare a gândirii plastice ce esenţializează forma şi conţinutul.
Picturalitatea şi o anumită inclinaţie pentru decorativ şi sugestie ornamentală ca soluţie a ideilor derulate sunt trăsături care, deşi nu definesc total creaţia plastică a pictorului se desprind aluziv în câteva tablouri reprezentative. Exemplu: „Diagramele cerebrale” ce au constituit şi subiectul unei expoziţii personale ţinută la Muzeul de Artă în anul 2003.
Cred că pictorul nu a greşit deloc să ilustreze câteva cărţi de poezie sau mai degrabă fiind ales pentru asta, imixtiunea plastică în text fiind potrivită cu esenţa picturii sale. De altfel, pictorul de arte plastice Victor Pavel a editat şi un manual publicat de Editura Didactică şi Pedagogică (în 1997) destinat studiului picturii şi desenului pentru elevi.
Victor Pavel nu expune des. El acumulează stări, trăiri, tensiuni interioare, apoi le organizează, le decantează, revine asupra lor şi după un travaliu laborios, îndrăzneşte să le ofere publicului. Artistul se autodefineşte mereu, coboară în adâncul sinelui pentru a se cunoaşte printr-un efort introspectiv, pe care îl comunică celorlalţi prin mijloace specifice artei: forma plastică, semn grafic, scris. Preocupat şi de terapie prin artă, Victor Pavel reuşeşte să utilizeze virtuţile formelor şi culorilor în recuperarea elevilor cu deficiente intelectuale. Rezultatele se amplifică în multiple rezonanţe pe care arta sa nu întârzie să le capteze, să le prelucreze şi apoi să le comunice. Este felul său unic în care artistul înţelege să se livreze lumii, proiectându-se în sfera salvatoare a ARTEI.
Fără îndoială, VICTOR PAVEL este un artist de o valoroasă înălţime spirituală.