În viață ne confruntăm, zilnic, cu diferite situații care ne determină să comunicăm, de cele mai multe ori, în funcție de emoțiile pe care le trăim. Cu toate acestea, nu de fiecare dată comunicăm eficient. Fără să ne dăm seama, nu-l ascultăm pe cel de lângă noi cu adevărat şi comunicăm agresiv, mânaţi de furie sau frustrare. Cu ajutorul psihologului Mihaela Nicolaev, vă vom prezenta tipurile de comunicare şi câteva tehnici pentru îmbunătăţirea acesteia.
Persoanele care comunică agresiv nu ţin cont de drepturile celorlalţi „Putem comunica pasiv atunci când simțim că ne sunt încălcate drepturile, când simțim că suntem umiliți, desconsiderați, când punctul nostru de vedere nu este luat în seamă, când avem un sentiment de dezapreciere a propriei persoane, atunci când ne simțim „ultimii oameni”. Aceste emoții negative pot fi accentuate în prezența șefilor care au un stil de lucru autoritar și impun sarcini de lucru nepotrivite, care nu ne plac. Când alegem să comunicăm agresiv nu luăm în considerare dorințele celorlalți și considerăm că drepturile noastre sunt mai importante. De exemplu, impunem ce să facă subalternii, fără să ne consultăm cu ei, fără să cunoaștem care este motivația lor, ce activități le-ar plăcea să facă. De fapt, în aceste situații trăim sentimente de furie și teamă, pe care încercăm să le ascundem punându-ne această „ mască”. Comunicarea asertivă sau democratică recurge la un „compromis” între comunicarea pasivă și agresivă. Astfel, ne facem cunoscute drepturile, fără a le impune celorlalți ce să facă și fără a ne simți inconfortabil când luăm decizii. Antrenamentul asertiv este o tehnică psihoterapeutică cognitiv-comportamentală, prin care ne dezvoltăm în relația cu ceilalți, învățăm să ne creștem stima/ respectul de sine, să ne exprimăm emoțiile, să respectăm drepturile celorlalți, în sfârșit, să trăim sentimente confortabile în legătură cu propria persoană”, a declarat, pentru www.101stiri.ro, psihologul Mihaela Nicolaev.
Ce putem face pentru a comunica eficient cu ceilalți? Pentru a comunica eficient cu cei din jurul nostru, psihologul Mihaela Nicolaev ne dezvăluie câteva secrete. Pentru început, trebuie să învăţăm să ne apreciem/ valorizăm potențialul și să ne depăşim stima de sine scăzută! Potrivit psihologului Mihaela Nicolaev, oamenii au, în proporție covârșitoare, mai multe calități decât defecte! De asemenea, trebuie să ne repetăm, cât mai des, în gând sau cu voce tare (acasă), care sunt punctele noastre forte, ce succese am obținut pe cont propriu! Emoţiile negative, dezacordul sau nemulţumirea le vom exprima într-o formă pozitivă, privind interlocutorul în ochi.
Aceasta a mai precizat: „Putem folosi expresii, cum ar fi: „Nu sunt de acord cu afirmația dvs.!”, „Am un alt punct de vedere!”, „Sunt nemulțumit de…”,„ Mă simt prost atunci când...”. Dacă nu reușim să comunicăm asertiv (există manageri din vechea gardă, care nu își doresc să aibă un stil de conducere democratic), trebuie să evităm, pe cât se poate, discuțiile în contradictoriu! Pentru a comunica eficient, ne vom exprima în contexte variate emoțiile pozitive, bucuria, plăcerea de a vedea pe cineva, să facem cât mai multe complimente celor din jur!
Am putea utiliza expresii de genul: „Ce bine arăți!”, „Îți stă bine cu rochia/ haina pe care o porți!” (Și nu e cazul să mințim!). Atunci când drepturile şi valorile noastre ne sunt încălcate, alegerea cea mai bună este să spunem NU. Putem mulțumi pentru invitația făcută de cineva, după care putem refuza propunerea cu argumente de genul: „Am altceva în program”, „Trebuie să ajung în alt loc”, „Nu-mi place să merg acolo”, „Nu mă reprezintă!”.