„Memoria luminii - Hipogeu pictat din necropola Tomis. Reconstrucția 3D la scară 1:1!” este o expoziție absolut inedită, care va fi vernisată de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică INOE2000, în colaborare cu PleshooContemporary. Evenimentul se va desfășura marți, 26 mai, ora 12.00, la Sala de Expoziții „Theodor Pallady” a Bibliotecii Academiei Române, Calea Victoriei nr. 125, sector 1, Bucureşti. Expoziția prezintă primul monument reconstituit în mărime naturală, cu înaltă fidelitate, fiind organizată sub aspiciile Academiei Române - Secția de Arte, Arhitectură și Audiovizual, în perioada 26 mai - 4 iunie.
Vernisajul se va face în prezența președintelui Academiei Române, acad. Vlad I. Valentin și a președintelui Secției de Arte, Arhitectură și Audiovizual a Academiei Române, acad. Răzvan Theodorescu. În cadrul acestui eveniment cu totul special, care constituie o premieră în domeniul patrimoniului cultural din România, vor participa și reprezentanții echipelor de cercetători din cadrul INOE și aiMuzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța (MINAC), care au făcut posibil acest proiect, potrivit unui comunicat transmis de MINAC.
Povestea mormântului pictat de la malul mării
Cavoul familial a fost descoperit în 1988, în apropierea falezei din Constanța şi făcea parte dintr-o zonă de necropolă, din care au fost cercetate circa 200 de morminte. Cavoul a fost construit în prima jumătate a sec. IV p. Chr. şi folosit - în două faze - până la începutul sec. V p. Chr. Pictura murală, care acoperă întreg interiorul monumentului, prezintă motive iconografice preluate din tradiţia anterioară: banchetul funerar şi animale în ipostaze semnificative pentru credinţele acelei epoci. „Deşi n-a putut fi identificat un simbol explicit creştin, interpretarea picturii indică una dintre credinţele sincretice de salvare, larg răspândite în acel timp şi care a pregătit ascendenţa creştinismului. Importanța monumentului constă în decorul pictat, păstrat într-o stare excepțională. Este singura operă de artă conservată - la nivelul României - din perioada sec. IV p. Chr., din timpul împăratului Constantin cel Mare. Frescele, cu o vechime de aproape 1.700 de ani, care s-au conservat pe pereţii cavoului necesită păstrarea unor condiții speciale de conservare, respectiv de microclimat (temperatură și umiditate). Includerea în circuit turistic a acestui monument antic excepțional presupune investiții de milioane de lei și restricții extrem de severe”, se menționează în comunicatul MINAC.
Proiectul expozițional „Memoria luminii - Hipogeu pictat din necropola Tomis. Reconstrucția 3D la scară 1:1!”
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică INOE2000 oferă specialiștilor și publicului cea mai spectaculoasă și trainică dovadă a peformanțelor la care au ajuns în prezent aplicațiile optoelectronicii în domeniul investigării și conservării patrimoniului cultural, se mai arată în același comunicat. Demersul este materializat prin reconstrucția fidelă a unuia dintre cele mai emblematice monumente antice descoperite în zona Dobrogei. Datorită metodelor optoelectronice care, permit astăzi, analize fizico-chimice non-contact, non-invazive, cu răspuns rapid și perfect funcționale pe șantiere arheologice, de restaurare, sau în muzee și galerii, INOE a realizat pentru Hipogeul pictat din necropola Tomis un model digital multistrat, reconstituit în modelul 3D cu ajutorul partenerilor din proiectul Pleshoo Contemporary.
În ceea ce privește titlul expoziției „Memoria luminii”, acesta a fost ales, în primul rând, pentru că 2015 este Anul Internațional al Luminii. Un alt motiv este acela că informația despre forma, culorile, compoziția, dar și despre degradările naturale vizibile si chiar cele ascunse ale Hipogeului pictat din Necropola Tomis au fost colectate și aduse în laborator, sau în atelierul pictorilor, prin utilizarea - cel mai adesea - radiației laser.
Vernisaj 3D pentru alte trei morminte pictate și bisericuțele rupestre de la Basarabi - Murfatlar „O lungă și valoroasă colaborare cu Muzeul de Istorie Națională și Arheologie din Constanța a făcut posibil acest eveniment și prezentarea pentru publicul larg, cât și cel de specialitate, a unui monument antic foate puțin cunoscut, însă deosebit ca decorație (pictură murală) și importanță istorică. Rezultatele remarcabile au fost obținute prin directa utilizare a autolaboratorului ART4ART, realizat în 2007 și permanent îmbunătățit de cercetătorii din cadrul INOE; acest laborator mobil poate acționa precum o „ambulanță” pentru patrimoniu, fiind conceput să ajute restauratorul și arheologul în luarea deciziilor și aplicarea procedurilor optime pentru salvgardarea bunurilor culturale”, mai menționează comunicatul MINAC.
Autorii reconstituirii și organizatorii expoziției doresc să prezinte, în curând, vernisajul 3D pentru alte trei morminte pictate din necropola Tomis (datând din secolele IV-VI p. Chr.), precum și a unui alt proiect de anvergură, și anume reconstrucția 3D a ansamblului de biserici rupestre de la Basarabi - Murfatlar, datând din secolul IX p. Chr.