Marti, 26 Noiembrie 2024
Constanţa, 4-12° C Cer în general noros | alte locaţii
Curs valutar
€ 4.9640 $ 4.6302
Căutam colaboratori

Căutam colaboratori!

Și tu poți fi reporter pe 101știri.ro. Trimite-ne ce ai auzit sau văzut interesant, foto, text sau video ori scrie un articol, două, zece și poți să fii reporter pentru o zi. Sau de ce nu... chiar mai mult! Aviz studenților la Jurnalism și tuturor celor care au ceva de spus. Contactați-ne pe office@101stiri.ro

DE VORBĂ CU PIANISTA ANDREEA BRATU ȘI VIOLONCELISTUL GHIORGHIȚĂ TĂNASE, ARTIȘTII CARE ADUC FESTIVALUL “GEORGE ENESCU” LA CONSTANȚA

Articol publicat Luni, 06 Septembrie 2021

de Grațiela GHEORGHE CARAGICU (gratiela.caragicu@101stiri.ro)

în Hot news, De vorbă cu ..., Culturale

Toamna se numărau, odată, festivalurile, evenimentele cultural-artistice și redeschiderea stagiunilor în întreaga țara. Iată că, după o perioadă nefastă și plină de restricții pentru artiști și public deopotrivă, acest început de septembrie pare să ne aducă aminte de vremurile bune de altădată, odată cu organizarea Festivalului Internațional “George Enescu”, Ediţia a 25-a aniversară, “O istorie din iubire” (28 august - 26 septembrie 2021).

După cum vă anunțam zilele trecute (vezi aici), prestigiosul festival va ajunge și la Constanța. Constănțenii melomani, mai mult sau mai puțin avizați, sunt invitați la un eveniment special din cadrul festivalului, care se va desfășura marţi, 7 septembrie 2021, între orele 18.00-20.00, la Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret ''Jean Constantin''. Este vorba despre un Recital Cameral susținut de doi muzicieni de valoare și binecunoscuți publicului de la malul mării, Ghiorghiţă Tănase, prim - instrumentist al Teatrului Național de Operă și Balet ''Oleg Danovski’’ din Constanţa și Andreea Bratu, pianistă - concertistă. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Protagoniștii recitalului, Andreea Bratu și Ghiorghiță Tănase, și-au făcut timp, printre repetiții, să acorde un amplu interviu publicației 101stiri.ro, acceptând să ne vorbească despre bucuria revenirii în sala de spectacole și emoția reîntâlnirii cu publicul, în cadrul Festivalului "George Enescu", ediție jubiliară.   

Evenimentul muzical constănţean este realizat în sistem de parteneriat şi face parte integrantă din programul Festivalului Internaţional ‘’George Enescu’’- 2021, la secţiunea ‘’Festivalul Enescu în ţară’’, (https://www.festivalenescu.ro/events/recital-ghiorghita-tanase-si-andreea-bratu/), având sprijinul Consiliului Judeţean Constanţa şi al Primăriei Municipiului Constanţa, prin intermediul Centrului Cultural Judeţean “Teodor T. Burada’’. 

Reporter (R.): Cu ce gânduri întâmpinați ediția din acest an, una jubiliară, a Festivalului “George Enescu”?

Andreea Bratu (A.B.).: Voi începe prin a vă mulțumi atât dvs., cât și revistei dvs. online pentru interesul și preocuparea constantă pe care o arătați față de promovarea, în rândul cititorilor, a  activităților culturale din Constanța. Festivalul Internațional  “George Enescu”, încă de la primele ediții până astăzi, a fost și va rămâne o emblemă de prestigiu a  imaginii României în lume. O lună de  muzică,  de cea mai bună calitate, în compania  unor muzicieni și ansambluri orchestrale de primă mărime și cotă artistică din multe țări, pentru publicul iubitor de muzică, este întotdeauna o mare bucurie. Faptul că se întâmplă în România, indiferent de regimul politic sau starea socială, vorbim de 25 de ediții care se succed  bienal, astăzi îl putem privi, în anormalitatea  care se instalează din ce în ce mai mult la nivelul societății, ca un fapt atipic, dar care merită salutat și admirat. Cel puțin, pentru o lună de zile, din punct de vedere muzical - cultural, existăm pe harta lumii, melomanii internaționali vin să asculte live aceste concerte, în România, presa din străinătate scrie despre acest eveniment artistic.

Însă, ediția a 25-a, care debutează sub genericul “O istorie din iubire” și care însumează o serie de  recorduri la nivel de palmares, orchestre și artiști participanți, dublează  o altă aniversare, la fel de importantă: împlinirea a 140 de ani de la nașterea marelui compozitor român omagiat. Fără a exagera, anul acesta, beneficiem de o ofertă extrem de generoasă în programe artistice  de calibru, cu mult repertoriu enescian,  pagini inedite alături de opusuri mult iubite  și cunoscute de  publicul larg. Extinderea porților festivalului către alte orașe în țară, care  au dorit să-și   exprime  dorința  de a participa și  mai ales, de a fi deopotrivă selecționați în acest sens, este  motivul pentru care, astăzi și din Constanța, putem  avea, în premieră, câteva concerte la malul mării.

Ghiorghiță Tănase (G.T.):  Indiferent că este jubiliară sau nu, orice ediție a Festivalului “George Enescu” este o sărbătoare pentru muzicienii români și pentru muzicienii din întreaga lume! 

R.: Ce înseamnă pentru dvs., ca artiști selecționați în festival, participarea la acest eveniment de înaltă ținută?

A.B.: Pentru mine, personal, reprezintă un vis din copilărie împlinit. Un muzician  român va avea în permanență dorința de a se prezenta și a reprezenta arta sa interpretativă în evenimente de prestigiu, de nivelul Festivalului “George Enescu”. Faptul că se întâmplă la maturitate artistică, după acumularea treptată a unei experiențe de scenă atât la nivel național, cât și internațional, consider că este o provocare cu o miză cu mult mai mare decât ar fi fost la începutul unei cariere muzicale. Este, de asemenea, extrem de onorant să fiu selecționată cu unul dintre programele muzicale pe care le am în repertoriu, atât pentru mine, cât și pentru orașul pe care îl reprezint în acest festival, alături de partenerul meu de scenă și alături de alți colegi din celelalte evenimente  din teritoriul național. Bineînțeles, această participare obligă la oferirea unei prestații de maximă formă și la multă responsabilitate, pentru a confirma încrederea acordată. 

G.T.: Pentru mine este o încununare a întregii mele activități și consider că este o mare onoare să fiu selectat spre a reprezenta orașul Constanța în Festivalul “George Enescu”, împreună cu colega mea de recital, Andreea Bratu!   

R.: Cum sperați să fie (re)întâlnirea cu publicul meloman de la malul mării, după o perioadă dificilă pentru artiști și spectatori deopotrivă, marcată de restricțiile impuse de pandemia de covid?

G.T.: Sper ca această reîntâlnire cu publicul meloman din Constanța să fie una specială, să le aducem o bucurie în suflet după această perioadă grea de COVID!     

A.B.: Îmi doresc să fim înconjurați de public numeros, cred că este o dorință legitimă a oricărui performer. Este mai  puțin important dacă acest public cunoaște în mod aprofundat  muzica pe care o vom oferi în recital. Atâta vreme cât vine cu o atitudine  pozitivă, cu mintea și inima deschisă să participe la conturarea actului  interpretativ  în sala de concert - ca o parte integrantă a acestei experiențe inefabile - este un dublu beneficiu, atât pentru  acesta, cât și pentru artiști. Precizez despre  o conturare a actului interpretativ la nivel holistic, pentru  că în momentul în care se  creează  conexiune empatică între public și  artiști, atunci muzica capătă forța necesară de a ieși, în mod vibrant și semnificant, din scoarțele partiturii (lumea ermetică a  semnelor grafice), împlinindu-și astfel, misiunea estetică și socială.

Din fericire, contextul actual ne permite primirea publicului în sală, în limita locurilor disponibile și a respectării regulamentelor pandemice aflate în vigoare.  

R.: Ce ne spuneți despre programul seratei muzicale? În cât timp ați pregătit repertoriul recitalului și cum a decurs colaborarea dintre pianista Andreea Bratu și violoncelistul Ghiorghiță Tănase?

A.B.: Programul din acest  recital este unul cu totul deosebit, atât din punct de vedere muzical, cât și biografic. Johannes Brahms a fost unul dintre idolii importanți, din tinerețe, ai tânărului compozitor George Enescu. Profunzimea, vigoarea și puterea expresivă, deopotrivă expansivă, dar și reținută, sublimată, într-o viziune sedificată, maturată, am putea spune, construită pe canavaua  stilului post-romantic, este liantul perfect către muzica din partea a doua a  seratei, când  vom face cunoștință cu un compozitor Enescu în plină  forță  creatoare, bine definit, prin a sa sonată op. 26, a doua, pentru violoncel și pian, scrisă în 1935. Ediția  jubiliară a festivalului, cât și împlinirea unei sume rotunde importante de la nașterea marelui nostru creator, a condus,  în mod  firesc, către aceste alegeri. Este un program extrem de solicitant, atât pentru redarea  veridică a semnificațiilor muzicale, cât și din punctul de vedere al dificultății tehnice instrumentale, atât  la nivel individual, cât și în ansamblul de duo cameral. Colaborarea cu reputatul violoncelist Ghiorghiță Tănase este una trainică, de lungă durată și perspectivă: practic, cântăm în diferite formule și alegeri repertoriale pe scena națională, în mod constant, încă din 2006. Sperăm că varianta  pe care  o vom prezența marți  după-amiază să fie una care deopotrivă să bucure  și să satisfacă publicul ascultător avizat, cât și mai puțin avizat. 

G.T.: Îmi pare rău că nu am avut mai mult timp la dispoziție, însă sper să ne prezentăm la nivelul deosebit de pretențios al acestui eveniment de excepție. În ceea ce privește colaborarea cu Andreea Bratu, aceasta a fost, ca de obicei, una foarte bună!

R.: În sala de spectacol, se vor întâlni și îmbina armonios talentul a doi artiști de excepție, care vor fermeca publicul de la claviatura unui pian nou Boston - Steinway, cât și cu arcușul unui violoncel Stradivarius, de colecție, proaspăt recondiționat. Ce ne spuneți despre cele două instrumente?

G.T.: Este o adevărată plăcere și o binecuvântare de la DUMNEZEU să cânți pe un astfel de instrument! (n.r. violoncelul Stradivarius - Montagnana). Dacă vioara este ,,regina" , atunci violoncelul este ,,regele" instrumentelor!    

A.B.: Mulțumesc pentru întrebare, probabil că știți că sunt sensibilă la acest subiect. Am menționat în repetate rânduri în spațiul public importanța menținerii unui standard, ideal ar fi unul  înalt, și în  alegerea instrumentului pe care un interpret alege sau este nevoit să performeze.  În aceste situații, după  o carieră construită prin activitate permanentă la un nivel bun și foarte bun, nu  putem vorbi  doar despre a reda, în orice condiții, situații, cu o finalitate precară sau incertă, la un instrument, ci de a interpreta muzică. Artiștii caută semnificații expresive subtile în textul pe care îl studiază și îl prezintă publicului, explorând  pe cât posibil în mod exhaustiv ar fi de dorit, paleta timbrală a unui instrument. Cu un instrument care nu mai face față standardelor acceptabile, așa cum încă avem multe săli cu piane în România, instrumente care ar trebui să iasă din uz, nu mai fac față nici menținerii acordajului, au probleme de funcționare ireproșabilă a mecanismului, de exemplu,  cum vom ajunge să  ne bucurăm de muzică, să lăsăm interpretul să  se adreseze publicului, în  plenitudinea capacităților sale de exprimare și știință/ măiestrie  interpretativă?

În mod excepțional pentru Constanța, în cadrul Centrului Multifuncțional  Educativ pentru Tineret “Jean Constantin”, există achiziționat și pus la dispoziție, cu generozitate, pentru acest recital, un instrument nou, pian de concert  din catalogul  constructorilor Steinway (marca Boston). Violoncelul partenerului meu de scenă este, de asemenea, un instrument deosebit, recent recondiționat,  marca Stradivarius-Montagnana. Pornind de la aceste premise, putem spune că  ne invităm publicul să asiste la un eveniment de înaltă ținută. Dacă și  arta interpretativă a muzicienilor va  convinge, va fi un motiv în plus ca serata muzicală să se transforme într-una memorabilă.

R.: Ce înseamnă pentru dvs. George Enescu? Aveți o lucrare preferată din creația marelui compozitor?

 A.B.: George Enescu este cel mai apropiat compozitor român de sufletul meu. Am cântat din copilărie, în mod constant, opusuri enesciene, atât în România, cât și în străinătate, ascult  cu plăcere opusuri din întreaga sa creație, nu evit să merg la concerte chiar când este  Enescu în program. Pot spune fără ezitare că muzica lui George Enescu, în sala de concert  din străinătate este  foarte apreciată, gustată, literalmente, de public. Atunci când este cântată, respectându-se   toate indicațiile,  oferite  din abundență și  cu minuțiozitate de către compozitor, cunoscând  sursele de inspirație ale anumitor lucrări, stilurile la care se face referire când vorbim despre lucrările neoclasice și neobaroce enesciene - când simți seva plaiurilor  românești  care l-au inspirit - este imposibil ca muzica sa să nu fie una plăcută și iubită de ascultători.

G.T.: Pentru mine, George Enescu este cel mai valoros muzician al românilor. Eu apreciez întreaga lui compoziție.

R.: Aveți un mesaj pentru melomanii constănțeni, cu câteva ore înainte de începerea evenimentului?

A.B.: Lăsați deoparte grijile și temerile, veniți cu încredere și speranță, veți ieși din sală, la finalul concertului, mult mai bogați emoțional, sufletește. 

G.T.: Cu deosebită stimă și respect, vă invit la acest recital, marți, 7 septembrie, ora 18.00!