Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene, care este marcată anual, pe 20 iulie, de Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul, a fost sărbătorită în avans, cu mult fast, entuziasm, o participare numeroasă și dragoste pentru artă și aviație, de către membrii Careului Artelor „Amfora”. Aceștia au marcat evenimentul printr-o expoziție tematică, organizată la Muzeul Marinei Române, împreună cu Asociația Română pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii (ARPIA). Chiar dacă vernisajul s-a desfășurat sâmbătă, 18 iulie, de dimineață, la muzeul de la malul mării a fost multă lume: oameni de cultură, critici și iubitori de artă, printre care și membri ai ARPIA, președintele Careului Artelor „Amfora”, Nina Vizireanu, una dintre reprezentantele de seamă ale Careului, Vasilica Pop, președintele ARPIA, Filiala Constanța, comandor av. prof. dr. ing. Vasile Reghintovschi, directorul Muzeului de Artă, criticul Doina Păuleanu, precum și principalul organizator al manifestării, comandor în rezervă Ioan Toma, din partea ARPIA, fost comandant al Grupului 57 Aviație Vânătoare de la Mihail Kogălniceanu.
O mulțime de lucrări - aproape 50 - au trezit interesul și încântarea primilor vizitatori ai acestei expoziții de pictură, grafică și goblen, dedicată Zilei Aviației. De la portrete ale marilor aviatori români, precum Henri Coandă, Aurel Vlaicu, Traian Vuia, la avioane supersonice Mig 21, 23 și 29, creionate cu măiestrie de „amforiști”, pe pânză, hârtie sau chiar sub formă de machetă, lucrările expuse au fost studiate cu atenție de cei prezenți și imortalizate cu aparatele foto sau cu camerele foto/video ale telefoanelor. Au existat și lucrări interesante, de genul „marinelor” având în fundal aparate de zbor, pentru a se înscrie în tematica expoziției. Din loc în loc, frumoase peisaje de vară sau autumnale, cât și picturi cu flori au pus și mai bine în valoare această expoziție, prin contrast și culoare.
Creațiile expuse au fost realizate de membrii Careului Artelor „Amfora”: Rareș Alexandrescu, Gheorghe Caraiman, Mihaela Cojocaru, Camelia Dediu, Nina Dobre, Magda Dogaru, Aurelia Gavril, Dormidont Grozavu, Alice Hârțescu, Radu Horobăț, Chirică Ivanof, Alexandrina Macarov, Lavinia Păduraru, Vasilica Pop, Valentin Popa, Marinela Pușcașu, Gheorghe Tănase, Ecaterina Topor, Silvia Vartolomei și Nina Vizireanu.
Portretul pilotului-erou Aurel Pop Pentru Vasilica Pop, apreciată artistă plastică din cadrul Careului Artelor „Amfora”, expoziția dedicată Zilei Aviației are o semnificație aparte. Ziua Aviației îi amintește artistei constănțene, mai mult ca oricând, o poveste tristă și dureroasă, din tinerețe, care avea să îi schimbe brusc și definitiv destinul. În urmă cu 40 de ani, soțul său, Aurel Pop, pilot de profesie la Mihail Kogălniceanu, pe un avion supersonic Mig 21, cu dublă comandă, își pierdea viața în mod eroic, alături de colegul său, Dumitru Bulancea. Accidentul aviatic s-a petrecut pe 12 iunie 1975, supersonicul fiind nevoit să survoleze de trei ori spațiul aerian pentru a întârzia aterizarea, întrucât pista era ocupată de un avion de pasageri. A treia oară s-a prăbușit pe câmp, probabil din cauza unei defecțiuni apărute și din cauza furtunii cumplite din acea noapte fatidică de iunie, atât Aurel Pop, cât și colegul său preferând să moară eroic pentru a salva viața celor 80 de oameni din avionul de pasageri, decât să aterizeze pe pistă și să producă un și mai mare dezastru. Portretul pilotului-erou Aurel Pop a fost pictat cu multă dăruire de soția sa și se încadrează perfect în expoziția dedicată Zilei Aviației.
„La invitația domnului comandor Ioan Toma, membrii Careului Artelor „Amfora” au răspuns prompt, realizând lucrări inspirate de vizita specială la Aeroportul „Mihail Kogălniceanu”, organizată pentru această expoziție, dar și din istoria aviației, avioane, figuri de renume precum Aurel Vlaicu, Traian Vuia, Henri Coandă. Printre acele lucrări au fost și peisaje și flori, care au încântat publicul și în felul acesta, Careul Artelor „Amfora” a participat complet, cu graficieni, pictori, creatori de goblen”, ne-a declarat artista expozantă Vasilica Pop.
„Vieții îi ești dator cu o moarte, dar depinde cum mori” Aceasta a adăugat: „Când domnul comandor Ioan Toma m-a solicitat, își amintise de soțul meu, Aurel Pop și pentru că s-a legat și cu pictura, atunci dânsul a zis să facem ceva prin care să se adauge, la lucrările „Amforei”, și avioanele. Și a reușit. Soțul meu a căzut pe 12 iunie 1975, împreună cu colegul lui, Dumitru Bulancea. Foarte mulți piloți își mai aduc aminte de el, cei care îi erau aproape de vârstă, pentru că și el era atunci foarte tânăr, avea numai 44 de ani. Dar întâmplarea nefericită a fost că viața lor a trebuit sacrificată pentru cei 80 de pasageri care aveau viața înainte și ăsta a fost sacrificiul lor suprem. Soțul meu așa mă pregătea: „Vieții îi ești dator cu o moarte, dar depinde cum mori”. Ei au murit eroic, pentru că de viața lor au depins cele 80 de vieți care trebuiau să își urmeze cursul...”.
Iată ce ne-a declarat, din partea ARPIA, comandor în rezervă Toma Ioan: „Eu m-am ocupat de organizare, în principal. Noi avem un ciclu de expoziții din care face parte și aceasta. Anul trecut, am prezentat aviația în caricatură și am plecat cu un istoric al caricaturii din perioada interbelică, apoi din al Doilea Război Mondial și din perioada actuală, când am lucrat pe avioane subsonice și supersonice cu reacție. Aviația în pictură vine cu o linie a ceea ce fost până acum. Am găsit această soluție și cred că a fost extraordinară colaborarea cu pictorii de la „Amfora”. Am găsit acolo o mobilizare cum nu mă așteptam. Am încercat să îi duc în mediul aviatic și i-am luat să viziteze o bază aeriană, cea de la Mihail Kogălniceanu. La început, credeau, poate, că lucrurile nu sunt chiar atât de serioase, dar când au intrat și au văzut că acolo este o lume a zburătorilor, a luptătorilor aerieni, au spus că lucrurile stau diferit. De la cinci-șase tablouri, cu câte plecasem, am ajuns pe la 38, iar dacă îl pun și pe Tănase Gheorghe, vreo 46 de exponate. Am încadrat exponatele în ideea pentru care există, până la urmă, o aviație a unui stat: apărarea teritoriului, spațiului aerian și a bunurilor acestei țări”.
Iubitor de artă plastică, comandor Ioan Toma a spus că i-au plăcut lucrările „amforiștilor” și mesajele lor. „Au reușit, prin ceea ce au realizat, să transmită anumite mesaje. Pe unele le-am sugerat. Regimentul 57 Aviație Vânătoare - eu am fost ultimul comandant al regimentului - a fost, ca înzestrare, cel mai puternic din România, având în înzestrare Mig-ul 23 și Mig-ul 21. Singurele care puteau face față, la un moment dat, unor lupte aeriene adevărate. Le-am sugerat artiștilor să se inspire și din aceste modele. Văd că avem în expoziție elicoptere, avem IAR 80 din al Doilea Război Mondial, avem IAR 99, românesc, foarte bun pentru o anumită fază de luptă și instruire și Mig-urile 21, 23 și 29”, a mai spus organizatorul evenimentului, comandor Ioan Toma.
Comandorul în rezervă Toma Ioan: „Orice pilot se întâlnește cu situații-limită în carieră” Desigur că Ziua Aviației trezește, unui fost pilot, tot felul de amintiri, iar unele sunt legate de situații-limită, când viața i-a atârnat de un fir de păr. Este și cazul comandorului în rezervă Toma Ioan, fost pilot, care a zburat numai cu avioane supersonice, din 1976 până în 2001, la Mihail Kogălniceanu. „Am avut mai multe situații limită în carieră. Orice pilot se întâlnește cu așa ceva, nu scapă, oricât ar vrea. Avioanele sunt și ele sensibile, la un moment dat mai cedează când nu te aștepți. Îmi amintesc că era la trageri, în poligonul Astrakhan, în nordul Mării Caspice, unde eram verificați potrivit fostului Tratat de la Varșovia și primeam calificări. Era... „vai mamă” dacă veneai în țară cu un calificativ slab. Rușii ne dădeau acel calificativ în funcție de cum evoluam în poligonul de la Astrakhan. La tragerile de noapte, după ce am lansat racheta, mi s-a oprit motorul. Oprirea de motor nu e așa un mare necaz, însă depinde și în ce condiții se întâmplă. Aveam o viteză foarte mare, 1600 la oră, cu o înălțime la fel, destul de mare, de 13.000 metri. În acele momente, nu ți se spune în avion că s-a oprit motorul, ci ți se spune că s-a defectat instalația hidraulică, instalația pneumatică... Și atunci te întrebi de ce se întâmplă și de ce tocmai ție. Condiția era să raportezi în limba rusă. În acele momente-limită, dacă ți-a zburat mintea la altceva, nu reușești, trebuie să fii concentrat pe ce faci acolo, pe ce s-a întâmplat în cabină, să urmărești absolut toată dinamica pornirii celorlalte instalații, pentru că se oprește tot. N-ai decât trei secunde la dispoziție pentru temperatură. Dacă n-ai sesizat creșterea temperaturii în cele trei secunde și n-ai redus motorul sau n-ai făcut altă manevră ca să se răcească turbina, avionul explodează”. Pilotul ne-a povestit cu detalii tehnice cum a încercat primele manevre de pornire a motorului și cum, din cauza înălțimii, a vitezei și autorotației mari, nu a sesizat că acesta deja pornise. De acele clipe-limită, pe care și le aduce aminte ca și când s-ar fi petrecut ieri, spune că nu scapă niciun pilot... singura alternativă fiind aceea de a se mobiliza și acționa rapid.
Referitor la această expoziție, președintele „Amforei”, Nina Vizireanu, ne-a declarat, la rândul său: „Particip cu două portrete, Henri Coandă și Aurel Vlaicu și cu două peisaje, unul de marină și unul care se înscrie tematicii. Eu sunt foarte încântată că, împreună cu Vasilica Pop, am reușit să-i mobilizăm pe toți membrii Careului „Amfora” să facem această expoziție și să ducem această colaborare cu cei de la Mihail Kogălniceanu pe mai departe. A fost prezentă foarte multă lume, și din partea Careului, și din partea ARPIA. Toți membrii Careului au fost inspirați de această tematică. Am fost ajutați cu niște ilustrații din partea membrilor ARPIA. Mă bucură foarte mult că această expoziție a fost apreciată și de vizitatori, și de cei care lucrează în aviație. Am avut o invitație să ducem această expoziție nu numai la Mihail Kogălniceanu, ci și în altă locație”.
Exopziția va rămâne deschisă la muzeu până pe 22 iulie, iar apoi, în perioada următoare, va fi itinerată și la Mihail Kogălniceanu.
De asemenea, pe 30 iulie, „amforiștii” așteaptă vizitatori și la Cercul Militar Constanța, unde își desfășoară activitatea și unde vor vernisa expoziția de „Marine”, dedicată mării, marinarilor și iubitorilor de artă și frumos.